ZajęCia on-LINE

wyższy artystyczny poziom

Pracownia Małego Artysty również rozwija się z duchem czasu. Aby wyjść naprzeciw dzieciom, które nie mają możliwości uczestniczenia w zajęciach stacjonarnych oraz by mieć możliwość, rozwijania się podczas trudnych czasów pandemii przedstawiam zajęcia On-line Małego Artysty.

Zajęcia on-line dla dzieci, które chcą się rozwijać

- wiedza

- samodzielna praca

- omówienie i korekta

Artystyczna wiedza jest przekazywana w jasny i zrozumiały sposobów.

Nie są to typowe zajęcia szkolne. Artystyczna wiedza jest przekazywana w jasny i zrozumiały sposobów. Dzieci poznają zagadnienia plastyczne, rozmawiamy o ich znaczeniu i o tym, w jaki sposobów, możemy z nich skorzystać podczas własnej pracy twórczej.

Zastosowanie poznanej wiedzy

Kolejnym etapem jest zastosowanie poznanej wiedzy przez dziecko i stworzenie samodzielnej pracy.

Omówienie, korekta oraz naniesienie zmian

Końcowym etapem jest omówienie, korekta oraz naniesienie zmian przez dziecko.

Dany system jest bardziej skuteczny w rozwoju artystycznym dziecka. Wiedza jest łatwa w przyswojeniu, a gotowe rozwiązania, z których korzystali przez stulecia artyści, podnoszą świadomość tworzenia dzieci, a tym samym wpływają bezpośrednio na ostateczny wygląd dzieła.

nie wymyślaj koła na nowo!

Nie bez powodu mówi się, aby nie wymyślać koła na nowo. Żyjemy w czasach gdzie mamy dostęp do wiedzy wielkich artystów minionych stuleci. W rozwoju artystycznym dziecka oczywiście ważna jest przyjemność tworzenia, ale nauczyciel oraz rodzice, którym zależy na postępach w dziedzinach artystycznych, dobrze wiedzą, że zdobywanie wiedzy jest cenne.

 

Wielką zaletą zajęć stacjonarnych jest przebywanie w samej pracowni, w otoczeniu farb, pędzli i ołówków, jak również rówieśników, który również lubią tworzyć. Jednak tak jak zajęcia on-line, tak i zajęcia stacjonarne mają minusy. Zestawię tu, najczęstsze pojawiając się problemy zajęć stacjonarnych z zajęciami on-line.

Mankamenty zajęć stacjonarnych:

- dziecko rozprasza się rozmową

Nie każde z dzieci ma zdolność skupienia się mimo rozmów pozostałych uczestników zajęć. O ile niektórym to zupełnie nie przeszkadza i to jednak są dzieci, u których można zauważyć brak koncentracji, który wpływa na ich efektywność oraz bezpośrednio na jakość powstającej pracy.

 

 

Zajęcia zdalne to możliwość maksymalnego skupienia się. Użycia wszystkich swoich zdolności i koncentracji w wyznaczonym czasie.

- dziecko nie jest samodzielne

Dostępność nauczyciela, który podpowie, w którym kierunku iść to ogromna zaleta zajęć stacjonarnych, jednak pojawia się tu obawa o utratę samodzielności. Dzieci do każdej pracy podchodzą bardzo emocjonalnie, jak gdyby każdy rysunek czy malunek był dziełem sztuki. Wkładają ogrom wysiłku by ich praca była najlepsza jak potrafią. Dlatego też, przed zrobieniem każdego większego kroku pytają nauczyciela o podpowiedź. To dobrze, że dziecko ma wątpliwości i każdy nauczyciel będzie starał się porozmawiać na ten temat i doradzić, jednak zbyt częste pytania i opieranie się tylko na opinii nauczyciela zabija samodzielność oraz indywidualizm w tworzeniu. Jest to bardzo niebezpieczne, jeśli chcemy by nasz podopieczny w przyszłości został artystą. Tworzenie to podróż. Trzeba przebyć wiele artystycznych ścieżek, aby odkryć swój talent, trzeba tworzyć i poszukiwać. Opieranie się na opinii nauczyciela sprawia, że dzieci korzystają już z przetartych ciężej, które w rezultacie doprowadzą je do stylu, który podoba się nauczycielowi, a niekoniecznie jest jego własnym.

 

Zajęcia on-line to samodzielność w myśleniu i poszukiwaniu własnego stylu.

- dziecko spędza zbyt dużo czasu nad jednym obrazkiem

Zajęcia stacjonarne to praktyka pod okiem nauczyciela, atmosfera pracowni mobilizuje do rysowania i malowania. Dziecko dobrze czuje się podczas tworzenia na tylne, że zdaje się nie chcieć kończyć swojej pracy. Godziny zaczynają przechodzić w tygodnie (nie jest to rzadki przypadek). Oczywiście musimy być bardzo dumni z tego, że udało nam się zaciekawić dziecko sztuką, ale w tym przypadku warto by się za stanowić, czy jedno spotkanie w tygodniu to dla dziecka jest wystarczające. W takiej sytuacji zawsze doradzam, by za popatrzeć się w komplet przyborów i zorganizować stanowisko. Zdaje się, że masz do czynienia z zalążkiem artysty. Minusem jest oczywiście to, że twój podopieczny, zamiast uczyć się i poznawać zagadnienia, które pozwolą mu tworzyć jeszcze lepsze prace wciąż spędza czas nad jednym dziełem.

Zajęcia zdalne to wciąż nowe zagadnienia, które zmieniają myślenie na temat dziedzin artystycznych. Dodatkowym plusem jest to, że przyszły artysta wie, że ma określony czas na dokończenie zadania, aby dostać korektę. W ten sposób uczy się określania priorytetów podczas tworzenia i bardziej skupia się na efekcie końcowym. Jest w stanie zrobić więcej prac, poruszyć większą liczbę tematów, a tym samym bardziej się rozwinąć.

Ogromna zaleta zajęć on-line

budowanie pewności siebie oraz podnoszenie samooceny

Samodzielne tworzenie ma nieprzecenione znaczenie w budowaniu samooceny dziecka, jego wartości siebie. Wiary w jego możliwości sprawcze. Badania dowodzą, że każdy samodzielny rysunek sprawia, że dziecko spostrzega się bardziej pozytywnie. Przejdą się to również na późniejsze życie, gdzie jako dorosły potrafi podejmować samodzielne i odpowiedzialne decyzje. Tworzenie ma działanie terapeutyczne. Pozwala nawiązać dziecku kontakt z własnymi uczuciami, wyciszyć się i spędzić przyjemnie czas. Jeśli razem z tym będzie szła regularna nauka i rozwijanie się -postępy będą nieuniknione i wkrótce, Twoje dziecko wkroczy na ścieżkę permanentnego rozwoju artystycznego, by w przyszłości wykorzystać swój talent w pracy lub hobbistycznie.

Korekta nauczyciela/zajęcia on-line

Samodzielna praca i korekta nauczyciela to coś, co na co dzień spotykamy w liceach plastycznych. Tryb pracy on-line jest czymś zbliżonym koncepcyjnie. Podczas zajęć w szkołach artystycznych nauczyciel zjawia się sporadycznie by udzielić korekty. To właśnie dzięki temu wielu absolwentów staje się prawdziwymi artystami, z własnym nieprzeciętnym stylem.

Podglądanie rówieśników/rozwój przez konkurowanie/zajęcia on-line

Konkurowanie jest codziennością w szkole, jednak przy zajęciach plastycznych ma inną formę. Dzieci nie rywalizują o to, kto zrobi lepszą pracę. Jak wiemy sztuki nie da się sztywno zamknąć w ramy, a gust jest, rzeczą indywidualną. Inspiracja- właśnie z nią spotykamy się na zajęciach stacjonarnych. Dzieci, które potrzebują kilku zajęć zostawiają swoje prace, jest wtedy okazja, żeby „podpatrzeć konkurencję”. Jednak najlepsze okazy znikają zaraz po zajęciach, tak więc część ważnych uwagi prac ucieka sprzed oczu małym artystom, a szkoda, bo mogliby wiele się z nich nauczyć (tak jak dorośli artyści, którzy wybierają się do muzeów, by studiować dzieła wielkich artystów). Zajęcia on-line dają i nutkę konkurowania, ale również możliwość podglądania innych. To wpływa na to, że dziecko nie jest odosobnione we własnym artystycznym świecie, a ma wielu towarzyszy artystycznej podróży, z którymi może konkurować lub nadawać im rytm, może się nimi inspirować, wymieniać doświadczeniami itd.

Zajęcia on-line/dzieła artystów dostępne od ręki/dostęp do inspiracji i przykładów

Dostęp do internetu to duże narzędzie, które ułatwia nauczycielowi przekazanie tematu bez teoretyzowania. Trzeba pamiętać, że dzieci uzdolnione artystycznie to raczej wzrokowcy, posiłkowanie się przykładem trwale utkwi w ich głowie, co pozwoli na szybsze zrozumienie i przyswojenie tematu.

Zajęcia on-line/ możliwość ponownego przerobienia tematu

Twoje dziecko nie mogło uczestniczyć w zajęciach? Nic straconego, może obejrzeć wideo w dowolnym czasie.

Przystępując do zajęć dostajesz:

- dostęp do wideo z omówieniem tematu

- dostęp do grupy ze wsparciem na Facebooku

- dostę do lekcji on-line /korekta

- możliwość obejrzenia prac wszystkich kursantów i porównania ich w Galerii Małego Artysty na Facebooku

- możliwość obejrzenia lekcji z korektą w innym czasie

Wstęp na lekcję możesz wykupić pojedynczo lub w karnecie.

Omówienie lekcji 1 (do wyboru):

poniedziałek godz. 18.00, środa 18.00

(dostęp do lekcji będzie wysłany indywidualnie na adres mailowy) 

NIe zwlekaj

Zapisz swoje dziecko już dziś!

(szczegóły na dole strony)

lekcja 1 - co to jest kompozycja?

Po obejrzeniu tego materiału możesz śmiało przystąpić do zadania:

Aby otrzymać link do OMÓWIENIA on-line oraz do kolejnych lekcji – potwierdź zapis

– wysyłając wiadomość na nr +48 531 399 141 lub malyartysta17@gmail.com

  W wiadomości podaj adres e-mail na który ma przyjść link do spotkania z omówieniem prac

 

Kolejne wideo z artystyczną wiedzą i zadaniem  już w przyszłym tygodniu. Link do lekcji zostanie przesłany do osób, które potwierdzą zapis.

pozdrawiam serdecznie
P. Basia